Cultuurshock+ en lompe boeren. - Reisverslag uit Peking, China van Marit Bos - WaarBenJij.nu Cultuurshock+ en lompe boeren. - Reisverslag uit Peking, China van Marit Bos - WaarBenJij.nu

Cultuurshock+ en lompe boeren.

Blijf op de hoogte en volg Marit

12 December 2013 | China, Peking

大家好!

Vandaag gaan wij, Marit, het hebben over totaal irrelevante dingen. Ik heb op het dat ik dit schrijf eigenlijk geen flauw idee wat ik wil vertellen, maar dat komt vast wel als ik gewoon begin (en dan wordt het weer een monsterblog waar ik 2 uur over doe.)
Juist.
Ik heb de tijd.

Een paar observaties/conclusies/gedachten van een blond mens, uit een klein stadje aan de andere kant van de wereld.

- Een bus (of metro) is pas vol als er fysiek niemand meer bij past. Ik moest van de week opeens denken aan de afgelopen winters in Nederland, en aan alle zielige mensen die aan de verkeerde kant van het bovengenoemde kleine rotdorp wonen. Bus vol? Jammer dan, je wacht maar een half uur in de sneeuw. Hier duw je gewoon net zo lang door tot er plaats is voor nog iemand. Ik heb zelfs een foto gezien van een man die overdwars in de stangen boven in de bus hing. Genoeg gezegt, lijkt mij.

- De houdbaarheidsdatum en koelkast zijn overrated. Alles wat ik bij mijn hostfamilie heb gegeten/gedronken, waar een datum op stond (als er al een datum op stond), was minstens een week over datum. En vlees kan je best 2 of 3 dagen buiten de koelkast bewaren. Ja. Laten we zeggen dat ik heel veel groenten eet. Ik heb overigens nog nergens last van gehad.

-We got class. Dit is moeilijk uit te leggen, want het is meer een gevoels ding. Heel kort door de bocht, Chinezen zijn lomp, in elke zin van het woord. Europeanen zijn dat niet. Dit is natuurlijk totaal stereotype, en mijn mening. Een paar voorbeeldjes; Iedereen spuugt hier op de grond, je neus kan je ook op straat legen (zonder handen te gebruiken, talent yo), iedereen is heel luidruchtig, vrouwen lopen interessant (heeft iedereen hier o-benen?). Als jij in je pyjama naar buiten wil doe je dat toch lekker. Zoals ik al zei, dit is moeilijk uit te leggen. Ik denk dat het een beetje vergelijkbaar is met het droppen van een stadsmens tussen de boeren. Een beetje dat gevoel.

-Als je als meisje om 1 uur 's middags op de bus staat te wachten, en naast je staat een groep bouwvakkers je min of meer frontaal aan te staren, is dat erg ongemakkelijk.

-Ik ben overigens een van de weinige hier die geen last heeft van de aandacht. Af en toe is het gewoon ongemakkelijk. Je moet gewoon doen alsof je een beroemdheid bent, en iedereen hier vindt je toch een van de mooiste mensen die ze ooit live hebben gezien. Als je dat in je achterhoofd houd is de aandacht helemaal niet zo vervelend.

-De lucht is helemaal niet zo dramatisch. De afgelopen tijd waait het best veel, dus het hele zooitje wordt gewoon weggeblazen. Afgelopen zaterdag daarentegen was verschikkelijk. Het zag er buiten uit alsof er mist hing, en na ongeveer 20 minuten buiten begonnen mijn ogen te branden. (470 op een schaal van 0 tot 500, iets met deeltjes in de lucht ofzo. Geen idee).

- Ik weeg minder dan dat ik in jaren heb gewogen. Best Friend Mariann begint wel te zeuren dat ik meer moet eten, omdat ik nogal eens de neiging heb om een maaltijd (of twee) over te slaan. We geven de stress de schuld. En ik voel me prima dus meh. Mij hoor je niet klagen.

- Ik heb het gevoel dat mijn practisch chinees (spreken), beter is dan mijn duits. Wat een heel leuk idee is, maar ook een beetje sneu, want ik heb 6 jaar duits gehad en ik ben nu zo'n 3 maanden met chinees bezig. Dit komt misschien ook doordat oppervlakkig Chinees eigenlijk heel makkelijk is, met vrij weinig vage grammatica
(Oh, mam, het is best lastig om op commando "even iets in het chinees te zeggen :P).

En dat was het wel weer zo'n beetje. Met mij gaat het best. Ik ben de dagen aan het aftellen tot ik naar een volgende familie mag (16 dagen, 13 werkdagen).
Maar daar heb ik al genoeg over gezegt dus ja..

STOP!
Ik heb deze blog 2 dagen geleden geschreven (mijn internet had er geen zin in), en er zijn inmiddels een paar ontwikkelingen in de hele situatie.

Punt 1; Er was een nieuwe familie voor me, klein probleempje, ze wonen niet in Beijing, maar in een klein stadje hier 200 km vandaan (450.000 mensen is voor Chinese begrippen een dorp, oftewel, geen buitenlanders) . En ik vertik het om weg te gaan uit Beijing en al mijn vrienden hier achter te laten, om vervolgens in 3 maanden tijd gillend gek te worden van vriendloosheid. Ze leken me overigens wel heel aardig, en de foto's van de hostvader waren hilarisch.

Punt 2; Zoals we allemaal weten heb ik geen rooster, en mijn familie maakt daar vrolijk misbruik van. Ik hoor namelijk volgens mijn contract 1 weekend per maand vrij te hebben, en die heb ik tot nu toe niet gehad. Nu wil het toeval dat we dit weekend een feestje gepland hebben voor de verjaardag van 3 van de meisjes hier. Das dus een probleem, want ik werk op zaterdag zo'n 12 uur (ipv maximaal 6 per dag), en op zondag ook zo iets, en als ik dan tussendoor nog een nacht over moet slaan ga ik dat niet overleven. Dus ik ben maar weer eens gaan praten met mijn coördinator hier. Zij: "Ok, weet je wat, jij gaat vanmiddag naar je hostmoeder, en je vertelt haar dat je dit weekend vrij bent". Dit gaat compleet tegen de regels in, maar iedereen hier heeft inmiddels een hekel aan mijn familie, omdat ze compleet tegen alle regels ingaan, en vervolgens niet naar de mensen van de agency luisteren.
Dus dat heb ik gedaan, en nu ben ik dit weekend dus vrij (denk ik). En ik ben van plan om ook echt het hele weekend weg te blijven, anders laten ze me alsnog werken. Op zoek naar een tactisch gelegen hotel dus maar (en een goedkope als het even kan, want mn bankrekening begint een aardige deuk op te lopen). Maar goed: Vrijheid! Zin an.

我爱你们, en tot de volgende keer :)

Marit,
林歌

  • 12 December 2013 - 15:36

    Inge:

    hoi marit
    wat een belevenissen weer je maakt heel veel mee;.
    ik vind het altijd weer leuk om te lezen
    groeten inge

  • 12 December 2013 - 17:15

    Oma:

    Hoi Kanjer

    Wat een kostelijk verslag weer. Geniet altijd van de gezellige maniet van schrijven.
    Goed van je dat je van je hebt afgebeten, lekker eeen weekeind vrij (hoop ik)
    Weten ze trouwens dat je ook een nacht weg blijft? Hoe reageren ze daarop?
    Kan me niet voorstellen dat chinees makkelijker is dan duits (Moet opa eens lezen)
    Ik zou wel eens even vlo willen zijn dan zou ik bij jou op de schouder gaan zitten en eens een paar dagen kijken hoe daar alles toegaat.
    Hoop datje nu in een gezellig gezin geplaatst wordt, slechter kan het in elk geval niet,
    Wacht rijkhalzend op je volgende verslag.

    Groetjes ook van opa

    knuf oma

  • 12 December 2013 - 23:42

    Inge De Winter:

    Leuk weer eens iets van je te lezen. Maak er wat van daar en laat je niet kisten hoor!!

  • 13 Januari 2014 - 19:12

    Egbert Mol:

    Hallo Marit,

    ffies een berichtje uit een nattig en koud Lochem, maar ja waarom zou het in de winter ook 22 graden moeten zijn met een lekker droog weertje, sjucht dat zal wel weer teveel gevraagd zijn. ;-). Maar hoe is het verder daar bij jou? ik hoor van je mams dat je ondertussen in een ander gast gezin zit en het er naar je zin hebt en dat is goed om te horen :-). Ook een beetje over de in en outs van de vorige familie gehoord, OMG!!! Ik kan mij dus voorstellen dat je het nu meer naar je zin hebt. In een volgend blog horen we er zeker van alles over. Hier gaat verder alles goed en alles gaat ook in het nieuwe jaar weer zijn gangetje, maar ik moest nu toch echt even een berichtje doen!! ;-) Sorry dat het iets langer heeft geduurd, wij zijn je niet vergeten hoor, maar ik was ffies druk voor het werk, wij moeten daar ook een BBL opleiding volgen en ik moet er even een aantal dingen voor doen, niets spectaculairs hoor maar moest wel even gebeuren. Whahaha Tante Hetty, Miriam en ik hebben tegenwoordig een mobile telefoon uit China, is hetzelfde als een Note 2 van Samsung maar dan voor een fractie van wat die hier kost! misschien ook iets voor jou, of hebbie het al van je mams of paps gehoord? Het duurt een maand voordat ie in Nederland is maar ze doen het prima!! :-) lachen he? En vertel eens even heb je nog vuurwerk afgestoken met het ons bekende nieuwjaar? of is dat daar ook verboden buiten het Chinese nieuwjaar om? Wel heb ik gehoord dat je als je terug bent kerst wil vieren, kennen ze het daar niet kerstmis? Ben erg nieuwsgierig naar alle belevenissen die je weer meegemaakt hebt en ben al aan het uitkijken naar je nieuwe verslag, voor nu hou je goed kanjer een dikke knuffel van Hetty en mij en tot schrijvens :-) dag , dag

  • 17 Januari 2014 - 16:02

    Van Oma En Opa Bos:

    Hallo lieve Marit,
    We hebben al je belevenissen gelezen en leven echt met je mee.
    Het is te hopen dat het in je nieuwe gezin beter treft. We vinden
    het knap van je dat je alle moeilijkheden weer oplost en vrolijk
    opnieuw begint.We lezen je verslagen elke keer met belangstelling.
    Je maakt heel veel mee in China, leuke en minder leuke dingen.
    Wat dat betreft is het hier maar een suffe boel.
    Je doet veel nieuwe indrukken op wat je later weer te pas kan komen.
    Het is hier in Diepenveen goed weer, een beetje zon en 9 graden,
    zonder smog. Marit het ga je goed in de maanden dat je nog in China
    bent. We hopen dat je nog veel leuke dingen zult meemaken.
    MARIT hou je taai en we hopen je spoedig weer te zien.
    Een kus ,ook van Oma, en hopen gauw weer iets van je te horen.
    Tot ziens, Opa Bos




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marit

Mijn avonturen in Beijing, China.

Actief sinds 23 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1050
Totaal aantal bezoekers 11631

Voorgaande reizen:

25 September 2013 - 25 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: